Diascanner?

Harald Barth haba at kth.se
Fri Sep 15 09:52:23 CEST 2017

> Bygger du verkligen ihop en lika fin dia-projetor-skanner, med
> auto-forward-play, så har du säkert en av markandes mest avancerade
> prylar :-)    Då kan du luta dig tillbaka och dricka kaffe, edan
> maskinen scannar :-)

Jag tror jag skall testa lite i helgen. Jag har en fungerade (nåja,
matningen krånglar lite ibland) diaproj och kameran har anslutning för
utlösare via el. Så man borde kunna göra nåt med två tryckknappar.
Mata fram och skjut. Jag får se om jag hittar ett objektiv som ger
rätt avbildningsstorlek, annars om nån har ett Macro som är
Canonkompatibel, behöver ju antagligen varken ha AF eller ens vara
av den nya sorten med el. Bajonetten är väl compat?

> Annars tror jag mycket på Stellans kommentar om dörr och projektor
> (förutsatt att du har en projektor som fungerar, jag har det nog
> inte).   Snabb och hyfsat ok metod.  Klarar dock inte färg eller
> svartvita negativ.  (Jag skannar mest negativ)

Jag har mest dia. Kodakchrome 64, Fujichrome 100 och Agfachrome 50 (i
den ordningen) om jag minns rätt.