Diascanner?

Jan-Photo cameraman at cameraman.se
Fri Sep 15 10:32:20 CEST 2017

Objektiv:  Makro objektiv är nog ett rätt sätt.  Annars påpekar folk
att förstorings-apparat-objektiv har rätt konstruktion/korrigering, om
man vänder dem.  Nära objektet, ett visst avstånd till pappret
(filmen, sensorn).

En annan ska att kolla upp, är kantskärpan.  Jag har kollat mina
objektiv, även det bästa är klart oskarpare utåt kanterna.  Även när
man bländar av lite.  Kanske man inte ska fylla ut bilden?  Likaså ska
man fundera över vad som är optimal bländare, kanske 4-5.6 skulle jag
gissa utan att veta vilket objektiv du använder.

Men framför allt vill jag nog att du läser en artikel hos fotobutiken
B and H.  Där använder man bara en ljus-platta, och ett stativ.
Verkar ännu snabbare.  Jag ska nog någon dag testa den metoden.

https://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solutions/scanning-without-scanner-digitizing-your-film-dslr

Så eftersom du hittade den intressanta länken om projektor-scanner,
med diskution om blänadre och USAF test dia....  kunde jag inte hålla
mig.  Jag sökte också.  Nedan länkar som jag tyckte var "värda att
spara och läsa".

Mvh Janne

commercial:
http://slidesnappro.com/product/slidesnap-pro/