Diascanner?

Jan-Photo cameraman at cameraman.se
Thu Sep 14 13:25:51 CEST 2017

Jag har scannat neg och dia nyligen.  Då med en Canocan 9000F mark II
flatbädd-scanner.  Och enbart Canons egen programvara.   Man kan nog
få aningen bättre resultat med typ VueScan.

Det finns (tror jag) en dia/papperskort scanner i Stacken lokalen, en
HP S20.  Ligger förmodligen ovanpå skåpet med delar.  Funkade sist jag
testade.  Vet inte om något gummi torkat.  Men annars funkar den, och
ger halv-hyfsade resultat.

> Är det nån som har några tips hur man får diabilder från förra
> årtusendet digitaliserad? Jag borde typ ta upp det projektet igen.

Första stora problemet, som jag ser det, är att du kan scanna enkelt
och snabbt, men med medioker kvalitet.  Spänner du dig, och lägger mer
energi på att få ett bra resultat, ja då ta varje bild säkert en 10
minuter.  Även med en modern Canonscan 9000F.   Andra stora problemet,
är att jag sällan blir helt nöjd.  Vad du än kör för scanner, måste
man egentligen fixa till blderna i typ photoshopp.  Lägg till minst 10
minuter per bild.   De bilder som går bra att scanna, direkt och
automagiskt, är de som är välexponerade och inte har bleknat.  Alltså
bara några få.  Plus att du måste lära dig hur man ska behandla
bilderna.  Lägg till mer tid.

Jag vet inte hur mycket pengar du tycker du har, men själv känner jag
det som aningen smärtsamt att anstränga sig och lägga mycket tid, när
man ändå inser att det finns "mer" att krama ut ur originalet.  Det
finns ingen enkel billig scanner som automatiskt kan scanna en bunt
bilder.  Så man kan dricka kaffe eller läsa aftonbladet under tiden
den arbetar.   Man kan lämna till någon bild-butik, frågan är hur bra
det blir där.  Eller hur många fingeravtryck de sätter.   Man kan
lämna till avancerat duktigt labb, som gör det bra med hög kvalitet -
men då kostar säkert vaje bild några hundra kronor.

Fotoklubben Knepp har en Nikon Coolscan, en ganska gammal neg/dia
scanner.  Men tydligen fortfarande en av de bästa scanners som finns.
Rätt hanterad, ger den märkbart bättre resultat än Canoscan 9000F,
eller HP S20.   Nikon Coolscan tillverkas inte längre, jag undrar om
det överhuvud taget tillverkas nya hög-kvlitets-scanners.  Nämde jag
att det tar tid, lång tid, att scanna med hög kvalitet ?

Ska du ha flatbädds-scanner, rekommenderar jag nog Canonscan 9000F.
Skälen är att den tydligen enligt jämförande underskningar ger hyfsat
vettiga resultat, jämfört med de andra Epson topp-modellerna, och den
ligger lägre i pris (2000 kr).  De dyrare (6000 kr) Epson modellerna
ger tydligen bättre resultat, men bara aningen bättre.  Byter man
scannings-program, från medföljande, till VueScan (billigt men hög
inlärningskurva), eller SilverFast (dyrt, men tydligen bra), så kramar
man ut det mesta man kan ur scannern.  Köpa annan billigare flatbädds?
  Nja, det finns helt enkelt ingen annan scanner som funkar och gör
ett vettigt jobb, till en märkbart lägre kostnad.   Så inget att
experimentera med, tycker jag.  Men min rekommendation baserad på
tid/arbete/kostnad är Canoscan, med Canons egen program.  Fixar
resultatet på minst tid, med acceptabel kvalitet.  4800 dpi ger ok
kvalisort, och tar minst td.  Med den uppställningen, kan man även
använda mindre erfarna barn-arbetare (spar egen tid).

Nämnde jag att du dessutom egentligen måste lära dig att justera
bilderna i photoshopp?  För att få acceptabla färger av bleknade
och/eller felexponerade bilder.  (Photoshopp kan nog bytas mot Gimp,
men jag tror inte det gär fortare av det bytet)

Mvh Janne