Diascanner?

Fredrik Arnerup arnerup at kth.se
Thu Sep 14 06:09:42 CEST 2017

Harald Barth <haba at kth.se> skrev: (14 september 2017 02:10:19 CEST)

>Är det nån som har några tips hur man får diabilder från förra
>årtusendet digitaliserad? Jag borde typ ta upp det projektet igen.
>
>Harald.

Jag har en gammal diascanner från Minolta. Den skannar fyra bilder i taget toklångsamt om man har vettig programvara (vuescan). Kvaliteten blir bra om man blåser alla bilder med luft på flaska eller med kompressor. Annars får man jaga tusen dammkorn per bild i GIMP. Och om man lyckas hitta rätt  färgprofil. Det finns någon billig skanner på Kjell också. Kan inte uttala mig om kvaliteten. Finns diainsatser till flatbäddsskanners också. Om man inte har en ängels tålamod så är det nog bäst att gå till fotobutiken och be att få bilderna på usb-sticka.

/Fredrik Arnerup