Diascanner?

Fredrik Arnerup arnerup at kth.se
Thu Sep 14 14:16:42 CEST 2017

Quoting Jan-Photo (2017-09-14 13:25:51)
> Fotoklubben Knepp har en Nikon Coolscan, en ganska gammal neg/dia
> scanner.  Men tydligen fortfarande en av de bästa scanners som finns.
> Rätt hanterad, ger den märkbart bättre resultat än Canoscan 9000F,
> eller HP S20.   Nikon Coolscan tillverkas inte längre, jag undrar om
> det överhuvud taget tillverkas nya hög-kvlitets-scanners.  Nämde jag
> att det tar tid, lång tid, att scanna med hög kvalitet ?

Om det är samma som Emissionen hade på slutet av nittiotalet så är det
imponerande om den fortfarande funkar. Men absolut, den var jättebra och
snabb, alla fall för lösa neg-remsor. Jag har för mig att den inte var
lika bra på monterade dia. Jag vet inte hur den var kopplad till datorn,
men att min Minolta är långsam kanske delvis har med usb 1.0 att göra?
Har inte räknat på det.

Om det är omslaget till Vogue du ska fixa då är en skanner värt tiden,
men om det är trettio rullar husvagnssemester på sjuttiotalet, då
skulle jag nog ställa upp en projektor och sätta en digitalkamera på ett
stativ och plåta projektorduken. Sedan fixa något skript som beskär och
fixar kontrast om det behövs.

/Fredrik Arnerup