vms?

Stellan Lagerström stellanl at stacken.kth.se
Mon Jun 27 13:32:52 CEST 2016

On 2016-06-03 09:24, Harald Barth wrote:

> Vaddå för Itanic? McKinley 1.3GHz har man ju slängt för länge sedan.
En HP. HP skrev bara drivrutiner för HP-hårdvara...

> Tror PDC har nu faktiskt avvecklad sin DS10. Nu inne på tredje
> donatorkragget (den körde då Tru64 och inte VMS).
Jag har bara ett fungerande kragg i min. Blev det nåt över?

> Numera finns ju t o m ett datum på amd64 porten. Ser jag rätt? 2018?
> Hur svårt kan det vara undrar man ju när de redan har portad
> Vax->Alpha->Itanic.
Lika mycket jobb som vanligt... Man måste definiera en anropsstandard
(nu med färre register än tidigare), porta ett gäng kompilatorer, skriva
virtuellminneslogiken etc, lära sig emulera 4-ringars minnesskydd på
rätt sätt (AMD64 har fel semantik på bitarna), skriva en kerneldebugger
och vanlig debugger, skriva bootdrivrutiner och åtminstone en full
drivrutin för varje deviceklass så man iaf kan boota i en virtuell
AMD64. Och sen alla drivrutiner som behövs för de senaste HP-servrarna...

> Hur är det med licens förresten? IBM slutade ju med den gratis
> licensmodellen som tex ACC körde på (nu skulle jag kunna skriva
> mycket om den "besparingen" som IBM gjorde där. Nåja, om X år
> man kanske kan sälja sig med bra betalning eftersom det inte
> finns några unga som kan AIX).

Så länge man kör på skoj får man hobbyist-licens gratis.

/Stellan