vms?

Harald Barth haba at kth.se
Tue Jun 28 09:34:51 CEST 2016

> En HP. HP skrev bara drivrutiner för HP-hårdvara...
Så långt var det nog klart :)

> Jag har bara ett fungerande kragg i min. Blev det nåt över?

DS10 har bara 1 kragg och inte det minsta hostwap. Så när kragget går
får man a) downtime b) skruva skruva skruva.

> Lika mycket jobb som vanligt... Man måste definiera en anropsstandard
> (nu med färre register än tidigare), porta ett gäng kompilatorer, skriva
> virtuellminneslogiken etc, lära sig emulera 4-ringars minnesskydd på
> rätt sätt (AMD64 har fel semantik på bitarna), skriva en kerneldebugger
> och vanlig debugger, skriva bootdrivrutiner och åtminstone en full
> drivrutin för varje deviceklass så man iaf kan boota i en virtuell
> AMD64. Och sen alla drivrutiner som behövs för de senaste HP-servrarna...

Det jobbigaste som är just specifik VMS som man inte kan kopiera nån
annanstans ifrån (BSD ;) är nog de 4 ringarna.

Bra att de inte slutar med hobbylicensen.

Harald.