vms?

Harald Barth haba at kth.se
Wed Jun 22 11:10:05 CEST 2016

> tigger en liten Itanium-server till Stacken

Vaddå för Itanic? McKinley 1.3GHz har man ju slängt för länge sedan.

> Jag kan tänka mig att ta med en AlphaStation och ha under nån skärm

Tror PDC har nu faktiskt avvecklad sin DS10. Nu inne på tredje
donatorkragget (den körde då Tru64 och inte VMS).

Numera finns ju t o m ett datum på amd64 porten. Ser jag rätt? 2018?
Hur svårt kan det vara undrar man ju när de redan har portad
Vax->Alpha->Itanic.

> http://www.vmssoftware.com/products.html#roadmap

Sällan läst så mycket bull i en mening.

> OpenVMS will be ported to the industry standard x86-64 platform,
> allowing OpenVMS to, for the first time, share a common hardware
> standard with the rest of the enterprise market.

Vaddå "first time". VSI är väl inte historielösa slynglar? Såväl
Digital Unix (Alpha) som HP/UX (Itanic) var väl "common hardware" på
"enterprise market". Enda gången man inte hade "common hardware" med
ett annat OS var på VMS _innan_ BSD. Däremot stötte man aldrig vad jag
snarare skulle kalla "foreign hardware", dvs hårdvara från nån annan
leverantör. Men nu när VSI inte säljer hårdvara så är det nog inte
ett problem längre.

Intressant också hur nu amd64 är "industry standard". I motsats till
Itanic då? ;-)

Förresten så tycker jag att det är löjligt att man måste lägga saker
som uppdateringar av timezonefiler och OpenSSL i en roadmap. Om man
inte gör sånt "automagiskt" med minor fix och måste nämna det som
något speciellt har man IMnsHO ett problem med sin mjukvaruhanteriung.

Hur är det med licens förresten? IBM slutade ju med den gratis
licensmodellen som tex ACC körde på (nu skulle jag kunna skriva
mycket om den "besparingen" som IBM gjorde där. Nåja, om X år
man kanske kan sälja sig med bra betalning eftersom det inte
finns några unga som kan AIX).