Problem nödkyla Stackenlokalen

Per Eriksson perixon at perixon.nu
Thu May 12 21:55:46 CEST 2011

On 2011-05-12 17:25, Harald Barth wrote:
> Termostaten kommer att klippa strömmen till hallen vid 35graderC. Hur
> lång tid det tar vet jag inte, svårt att räkna ut utan att testa
> tyvärr. Beror på effekt in och luftvolymen. Minns inte längre min
> basala fysik på den fronten (värmelagring i gaser/luft).

> Så mycket som vi tar in el. Borde vi bergis mäta nån dag. Nånstans
> mellan 5 och 10KW.

> Vet inte. Men jag råkar veta att en luft-luft komfortkyla på 4.5KW
> kostar sådär 14 papp.
>
> Första hemlisen är dock att jag nog har hittad en kylmaskin.
> [...]
Jag minns att jag på kul kollade vad en stadsvattenkyla av minsta
möjliga modell till min klädkammare skulle kosta i inköp och
installation och jag tror jag landade på 20kkr+mums installerat och
klart. Jag orkade aldrig fundera på hur min BRF ser på att jag skulle
öka vattenförbrukningen något. (vi har inga vattenmätare på varje lägenhet.)

Nu behöver vi inte antar jag, men om vi skulle tvingas handla så skulle
vi få en hel del kyla för 10-15kkr lagt på en begagnad kyl:

Jag har lagt ut lite förfrågningar om kylmaskiner, det vore bra att veta
om det behövs eller ej ASAP samt om vi kan lagra en reservmaskin
nånstans om jag får napp.