Problem nödkyla Stackenlokalen

Harald Barth haba at kth.se
Thu May 12 17:25:11 CEST 2011

> Hur mycket åt helvette kommer det gå när vi tappar den?

Termostaten kommer att klippa strömmen till hallen vid 35graderC. Hur
lång tid det tar vet jag inte, svårt att räkna ut utan att testa
tyvärr. Beror på effekt in och luftvolymen. Minns inte längre min
basala fysik på den fronten (värmelagring i gaser/luft).

> Jag har ingen riktig uppfattning hur mycket värme vi avger.

Så mycket som vi tar in el. Borde vi bergis mäta nån dag. Nånstans
mellan 5 och 10KW.

> Ni andra som faktisk har koll på kyla, hur mycket kostar en sån?

Vet inte. Men jag råkar veta att en luft-luft komfortkyla på 4.5KW
kostar sådär 14 papp.

Första hemlisen är dock att jag nog har hittad en kylmaskin.
Andra hemlisen är att bygg och jag har burit den till Stackenlokalen.

Förresten, om man köper en officiellt så måste man också ha
obligatorisk årlig service på den (kylmedelsförordningen eller vad nu
den saken heter).