Förnya stacken? [var:Re: Föreläsning om Monotone]

Harald Barth haba at kth.se
Thu Mar 31 11:31:49 CEST 2011

> Att staff lägger upp events där och använder FB-gruppen för att
> kommunicera? För i dagsläget kommuniceras inte alls. TokKOM är dött
> och ingen hänger på Jabber. Kanske borde vi skaffa en IRC-kanal?

Tydligen är det enklare för folk att nu skriva långa teoretisk
resonemang hur man skulle kunna ändra saker än att göra något. Sedan
disken på kexchoklad crashade så fattas det fortfarande volymer som
FTP spegeln beror på. Okej, den verkar inte vara intressant längre,
låt oss då lägga ner den. Men på KONKRETA email så får jag INGA svar.

Tydligen vill nästan ingen göra något med Stackens AFS cell längre
heller, det är mho och jag som gör något. Det räcker inte. Jag kan
flytta mina volymer till en annan AFS cell, då var det det med den
saken.

Det kommer vara lite jobbigare att flytta mina webbsaker eftersom jag
har inarbetade länkar som börjar med http://www.stacken.kth.se/~haba/,
men även det kommer lösa sig.

> Typiskt fearmongering från den som inte kört virtualisering i en
> produktionsmiljö. Skaffa spons på en vSphere licens med vMotion och
> HA och flera ESXi maskiner. Det går inte ner (jag har kört blinktest
> genom att rycka strömmen på ena ESXi-hosten, maskinerna var
> ombootade och uppe på 30s på den andra ESXin). Jag har 6 webbsiter i
> drift på en sådan plus en massa labbmaskiner.
> Jag var också rädd i början, nu älskar jag vSphere.

Se, du har också en massa kunskap som INTE förmedlats till nån annan.
Även om mina erfarenheter av HA är annorlunda.

> Varsågod, gå och bygg en mailserver.

Stämmer, det är INTE rocket science. Dessutom är det _lätt_ att sätta
upp en bredvid och kolla att den skickar email precis som den gamla
(eller i alla fall nära nog). HW finns, snurrar etc, var är problemet?
Jag menar allvar: Bara om du beskriver var problemet finns kann man
hjälpa till.