Vad usla folk är på att byta ämne när ämnet har ändrats! (was: Föreläsning om Monotone)

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Thu Mar 31 10:54:12 CEST 2011

tor 2011-03-31 klockan 10:19 +0200 skrev Ian Delahorne:

> Vi har OLIKA linuxbaserade burkar eftersom ingen här kan enas om
> vilket vi ska köra, utan när jag säger "kör centos för det kör det
> mesta annat samt vi har redan färdiga paket för OpenSSH, OpenAFS och
> Heimdal" möts man av magda som säger "Ok, jag sätter upp en maskin men
> det ska vara debian eftersom jag hatar redhat".

Så länge du står på den ena omedgörliga sidan så kommer alla klagomål
från dig på att den andra sidan är omedgörlig att ignoreras.

För övrigt är det egentligen *bra* att vi har olika system.  Både
debianaktiga och rpbmaserade linuxar, freebsd, openbsd och solaris.
Till och med lite windows.  Vi är en datorförening.

Det som är dåligt är att vi har hårda beroenden på udda system så att
externt folk blir sura på oss om vi inte kan laga något udda på tio
minuter när någon gammal donerad hårdvara går sönder.

> Vilket är fel.

Nej, det är en absolut förutsättning för all form av
föreningsverksamhet.  Visst ska en del saker beslutas gemensamt, men i
slutänden är det den som gör någonting som måste få bestämma hur det ska
göras av den enkla anledningen att annars blir det inte gjort så länge
vi inte anställer driftspersonal och betalar löner. Vi är som sagt en
datorförening.

Därmed inte sagt att den som en gång har gjort äger i all framtid.

Konkret exempel: Om någon byter ut vår webb mot något modernare tar jag
inte illa upp.  Men om _jag_ ska göra något med vår webb så kommer det
att ske i inkrementella småförbättringar från det vi har och det kommer
i alla fall inte att bli wordpress.  (Om man vill göra något åt vår webb
så bör man dock antingen samexistera med det gamla eller ta hand om
gammalt innehåll).  Rent konkret har nsg börjag med en mediawiki för
dokumentation / internwebb.  Jag inte bara låter bli att ta illa upp
utan hejjar på och hjälper till lite grann ...

// Rasmus