Re: Vad usla folk är på att byta ämne när ämnet har ändrats! (was: Föreläsning om Monotone)

Ian Delahorne ian at stacken.kth.se
Thu Mar 31 11:08:07 CEST 2011

On Mar 31, 2011, at 10:54 , Rasmus Kaj wrote:

> Så länge du står på den ena omedgörliga sidan så kommer alla klagomål
> från dig på att den andra sidan är omedgörlig att ignoreras.
>
> För övrigt är det egentligen *bra* att vi har olika system.  Både
> debianaktiga och rpbmaserade linuxar, freebsd, openbsd och solaris.
> Till och med lite windows.  Vi är en datorförening.
>
> Det som är dåligt är att vi har hårda beroenden på udda system så att
> externt folk blir sura på oss om vi inte kan laga något udda på tio
> minuter när någon gammal donerad hårdvara går sönder.

Och att vi inte har färdiga OS-images eller motsvarande för att snabbt dra upp ett system. Det ska inte ta flera sessioner att få upp en maskin, utan ska räcka i princip med stoppa i skivan och skriva in hostmaskinen. (eller högerklick -> Deploy Virtual Machine from this template). På så sätt kan man experimentera enklare.

> Nej, det är en absolut förutsättning för all form av
> föreningsverksamhet.  Visst ska en del saker beslutas gemensamt, men i
> slutänden är det den som gör någonting som måste få bestämma hur det ska
> göras av den enkla anledningen att annars blir det inte gjort så länge
> vi inte anställer driftspersonal och betalar löner. Vi är som sagt en
> datorförening.
>
> Därmed inte sagt att den som en gång har gjort äger i all framtid.

Men det är så det är idag. och det är fel.