Re: Vad usla folk är på att byta ämne när ämnet har ändrats! (was: Föreläsning om Monotone)

Ian Delahorne ian at stacken.kth.se
Thu Mar 31 10:19:41 CEST 2011

On Mar 31, 2011, at 04:18 , Richard Levitte wrote:

> In message <2D1A69C2-C310-4844-BAA5-8367FC63AEC4 at stacken.kth.se> on Tue, 29 Mar 2011 14:48:31 +0200, Ian Delahorne <ian at stacken.kth.se> said:
>
> ian> Seriöst, byt ut webben mot en Wordpress istället för det där fula
> ian> (både kodmässiga och utseendemässiga) härket.
>
> Vad är det som gör Ordpress bättre?  (på vilket sätt är det kodmässigt
> snyggare?  Utseende är en diskussionsfråga)

Den är enkel för folk att hantera att editera i. Folk tror "hej det är enbart en blogg", det är ett CMS som har vuxit ur en blogg. Jag signade upp på wordpress.com bara för att testa den hostade versionen och det är supersmidigt att skapa nya sidor och ha sig.

Kodmässigt snyggt? Man behöver inte skriva "make" eller checka ut från CVS för att editera i saker. Räcker det?

Den är även lätt att uppgradera (vilket är ett av deras USPar) , vilket även pekar på "kodmässigt snyggt". Jag har faktiskt inte kollat runt i källkoden på WP så mycket, mest i temainterfacet. Det är enkelt att skapa olika utseenden om man behöver det, det finns massor med folk som håller på med det. Det finns för i helvete t o m en iPhone/iPad app (och android) till den för att redigera utan att ens behöva sitta vid en dator!

Det behöver inte vara WordPress, mitt spelgille har en Mediawiki som funkar precis lika bra som hemsida och är lika enkelt att editera i. Men Wordpress har 1) hög traction 2) en stor community kring som tillverkar teman och  3) är ett namn som folk känner till och inte är rädda att mecka runt i framöver 4) uppdateras ofta.

> ian> Sen kan vi även gå ifrån Solaris, ett dött OS, mot en mer
> ian> homogeniserad miljö som säg CentOS eller Fedora.
>
> Är Solaris verkligen ett dött OS?  Visst, det har inte samma fart som
> Linux har idag, men ändå?  Har Linux verkligen tagit över världen
> (modulo det Winblows-baserade hörnet) såpass?

Från wiki:
Oracle decided to discontinue open development of the core software, and replaced the OpenSolaris distribution model with the commercial Solaris Express.[1]

Ja, solaris är dött. Nu finns nåt som heter Illumos, men det känns dumt att måla in sig i stofilhörnan med den när det finns IMHO bättre OS att välja som finns. Also:

https://www.illumos.org/projects/site/wiki/DownloadStable
"Nothing here yet!"

Jag låter det tala för sig själv.

>  Sen är ju också frågan
> vilken Unix-dialekt som funkar bäst på de järn vi har.  Är Linux
> faktiskt bättre, eller i varje fall lika bra, på dem?

Ja, Linux har tagit över. Linux har stor installbase och folk förstår den. Meningen är väl ändå att få in NYA admins och medlemmar att vilja jobba med saker? Det finns paket för allting utan att behöva mecka för mycket vilket jag inte kan säga om Solaris om man vill t ex köra Ruby on Rails med Phusion (mod_rails). Så kul är det inte att hantera egna portsträd, det räcker med att hålla ett eget YUM-repo igång.

> F.ö. har vi ju även Linux-baserade burkar, t.ex. cookie...  så med
> tiden gissar jag att vi glider över ändå, eller har en mixad miljö ett
> tag framöver (inte helt del det heller)

Vi har OLIKA linuxbaserade burkar eftersom ingen här kan enas om vilket vi ska köra, utan när jag säger "kör centos för det kör det mesta annat samt vi har redan färdiga paket för OpenSSH, OpenAFS och Heimdal" möts man av magda som säger "Ok, jag sätter upp en maskin men det ska vara debian eftersom jag hatar redhat".

Jag propagerar för CentOS eftersom flera på KTH, bl a PDC, kör det och har RPMer för saker vi behöver, samt att den är hyfsat välsäkrad (och jag kör det på jobbet).

> I grund och botten handlar ändå hela den här diskussionen om att den
> som gör äger.

Vilket är fel. Miljön ska vara mer homogeniserad så att man inte ska BEHÖVA vänta på att den som ÄGER kommer och fixar utan att man kan administrera själv. Det borde finnas en Kickstart eller Puppet-definition så jag kan ta en ny maskin, stoppa i CentOS-skiva, trycka play och SEN börja jobba, istället för att behöva spendera all tid

Vi behöver f ö överge package och börja köra nåt som säg Puppet (mitt nya favvoverktyg) eller cfengine för att dista konfiguration, helt enkelt för att de är modernare, hålls uppdaterade och är dokumenterade.

Så, rant off, nu ska jag producera kod.