Förnya stacken? [var:Re: Föreläsning om Monotone]

Magnus Lindkvist nauir at hotmail.com
Wed Mar 30 22:02:06 CEST 2011

Ok här kommer en rant som heter duga - anledningen till att jag ens skriver
detta är för att jag gillar stacken och inte vill se den dö ut.

Kasta ut ALLT som står i lokalen, ta tillbaka några bord. Köp lite platta
skärmar (1000:-/st) köp en ny/beg soffa och stolar - gör lokalen lite
trevlig. Tänk om man kunde sitta 5 pers runt ett bord på ett stackenmöte
istället för att man måste spendera 5 minuter med att putta bort gammalt
skrot innan man ens ser en TP-kabel. Kör dit en kontainer och släng 95% av
vad som finns i lokalen idag! Köp in en nespressomaskin och sälj poddar.

En annan crazy idé - Windowsterminaler och integration med resten av
världen?  AFS i all ära - men när haba skriver 20 rader script för att över
huvudtaget få något att funka så borde det vara en ganska tydlig
väckarklocka om att något borde göras. Hatten av till Alexander som lyfter
många bra saker.

Min önskelista:
* Wordpress - absolut.
* Medlemsregister som man inte behöver kunna grep för att behärska.
* Mer Facebook - och även för de som är staff
* Event som folk vill ha - inte som stacken tror är koola. Gör lite research
och fråga vad som intresserar folk. Erbjud monetär ersättning för att få
lite mer exotiska talare.
* Investera i en ordentlig server med multum med ram - ett hyffsat snabbt
diskskåp och sen _virtualisera_! De som säger att saker och ting inte går
att virtualisera vet inte vad dom snackar om. Visst, någon enstaka tjänst
lämpar sig säkert bättre på en egen liten maskin, men majoriteten åker
alldels utmärkt i en v-host.
* Resten av skiten borde outsourcas till google eller någon annan tjänst
omedelbums (mail). Sen kan vi driva små hobbyprojekt och låta folk köra vad
dom vill.

Jag har tjatat om detta tidigare och blivit nerskjuten så många gånger - men
de som skjuter ner vill inte förnya sig och vill inte lägga ner tiden som
krävs för att något av dt som knappt rullar idag skall fungera.

Tack för att du orkade läsa ända hit.

magnus - 1 av 2 Windowsadmins.