Re: Förnya stacken? [var:Re: Föreläsning om Monotone]

Stefan Berggren stefan.berggren at gmail.com
Wed Mar 30 22:55:56 CEST 2011

Hej,

2011/3/30 Magnus Lindkvist <nauir at hotmail.com>:
> Ok här kommer en rant som heter duga - anledningen till att jag ens skriver
> detta är för att jag gillar stacken och inte vill se den dö ut.
>
> Kasta ut ALLT som står i lokalen, ta tillbaka några bord. Köp lite platta
> skärmar (1000:-/st) köp en ny/beg soffa och stolar - gör lokalen lite
> trevlig. Tänk om man kunde sitta 5 pers runt ett bord på ett stackenmöte
> istället för att man måste spendera 5 minuter med att putta bort gammalt
> skrot innan man ens ser en TP-kabel. Kör dit en kontainer och släng 95% av
> vad som finns i lokalen idag! Köp in en nespressomaskin och sälj poddar.

Att storstäda och få in ny hårdvara håller jag med om att det behövs.
Släng allt är nog lite att ta i men en ordentlig genomgång av vad vi
har och vad vi faktiskt använder/behöver skulle nog inte skada.

> En annan crazy idé - Windowsterminaler och integration med resten av
> världen?  AFS i all ära - men när haba skriver 20 rader script för att över
> huvudtaget få något att funka så borde det vara en ganska tydlig
> väckarklocka om att något borde göras. Hatten av till Alexander som lyfter
> många bra saker.

Nu kan jag inte se att Windows skulle göra saker lättare. Det går
säkert att gå lika många hack i Windows om man inte ser upp. Problemen
är inte OS:et i sig själv utan vad man gör med det, och hur det
underhålls.

Det utesluter inte att man kan har en eller två Windows-klienter i
lokalen om medlemmarna vill ha det, dock måste vi ha någon som ser
till att de håller sig up-to-date.

> Min önskelista:
> * Wordpress - absolut.

Kajs XSLT-hack är rätt intressant, dock håller jag med om att det är
för krångligt. När jag t.ex. uppdaterar stackens hemsida flera timmar
efter andra hemsidor för att det "är jobbigt", "har inte tillgång till
egen dator" o.s.v. är inte bra.

Ang. Wordpress så ska man tänka på att det är en blogg, och det är
just på den biten wordpress är stark. Frågan är om vi vill att
hemsidan ska vara mer "bloggig". Ja, jag vet att man kan dölja och
"bygga bort" blogg-biten av wordpress men om man håller på med det så
anser jag att man har valt fel verktyg.

Personligen tycker jag att en lite mer levande och "bloggig" hemsida
kan vara en bra idé, i dag är vår hemsida väldigt statisk och i mångas
ögon tråkig.

vad tycker ni?

> * Medlemsregister som man inte behöver kunna grep för att behärska.

Jag har byggt en litet skript som löser det syftet, tanken är att man
ska kunna söka, redigera och lägga till medlemmar i registret. Dock om
man tycker grep är svårt att hantera så tror jag inte man tycker
bättre om mitt skript...

> * Mer Facebook - och även för de som är staff

På vilket sätt ska facebook gynna staff? Förstår inte.

> * Event som folk vill ha - inte som stacken tror är koola. Gör lite research
> och fråga vad som intresserar folk. Erbjud monetär ersättning för att få
> lite mer exotiska talare.

Japp, någon som har något bra ämne i åtanke?

> * Investera i en ordentlig server med multum med ram - ett hyffsat snabbt
> diskskåp och sen _virtualisera_! De som säger att saker och ting inte går
> att virtualisera vet inte vad dom snackar om. Visst, någon enstaka tjänst
> lämpar sig säkert bättre på en egen liten maskin, men majoriteten åker
> alldels utmärkt i en v-host.

VM:s är trevliga och det kommer det nog bli fler och fler i framtiden,
dock så sätter man mer tjänster i samma båt, om "monster maskinen" går
sönder går allt ner och det är inte bra. Vi vill har en viss
redundans. Men självklart finns det många olika maskiner man skulle
kunna köra i VM:s.

> * Resten av skiten borde outsourcas till google eller någon annan tjänst
> omedelbums (mail). Sen kan vi driva små hobbyprojekt och låta folk köra vad
> dom vill.

Personligen gillar jag att vi hostar saker själva av två saker, den
första kan beskrivas med "foliehatten på" ... även om jag inte är så
orolig så vet jag att många i föreningen är det på den punkten, och
det känns tryggare att inte lita på en 3de-part som man inte har någon
direkt kontroll över. Den andra punkten är att vi inte får chansen att
sköta om de systemen. Personligen har jag varit road med att lära mig
mer om mail, dns, afs, kerberos, unix, solaris, linux, .... sedan jag
började på stacken.

// nsg