Föreläsning om Monotone

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Mon Mar 28 23:15:47 CEST 2011

On 03/28/2011 10:21 PM, Richard Levitte wrote:
> psychad>  Det man borde göra är att så fort en ny medlem (oavsett
> psychad>  kompetens) vill drifta något är att låta dem göra det. Ifall
> psychad>  han är nybörjare så låt han drifta något enklare, t.ex.
> psychad>  arbetsstationer. Dunka in Ubuntu så kan man klaga_på/utbilda
> psychad>  honom i att han måste patcha datorn och få alla konton att
> psychad>  funka.
>
> Det behövs en snabbutbildning i Kerberos och AFS...  det har i varje
> fall jag upplevt som den största tröskeln.

Både Kerberos och AFS ter sig som stora okända djur i en stor djungel
när man kommer ny till det. För den oinvigde känns det lätt både
ostrukturerat och ålderdomligt. Att lära sig använda det som användare
kräver inte så mycket, men det är sedan en bit kvar till att förstå det.
Jag för egen del har inte jobbat med att administrera en Kerberos/AFS
installation någon annanstans. Jag har aldrig jobbat med AFS-drift
egentligen. Jag har väl fått lite grov-koll på Kerberos ytligt, men
skall inte säga att jag kan det. Jag har lite lätt hum om AFS. Kort
sagt, sitter man inte och driftar sådana system på KTH eller någon
annanstans så har man helt klart en uppförsbacke.

Jag tror man behöver lite av Liftarens Guide till AFS.

Det behövs nog både snabb-utbildning i Kerberos och AFS i form av
föreläsning så väl som i form av online-dokumentation. Viktigast är att
förstå grund-plotten...

Ett exempel: Varför finns det AFS-volymer som är read-only och som
behöver releasas. Jag tror att jag vet nu... men det är bara en av de
typiska frågorna som man behöver guida fram ett svar på. Vet man varför
så blir det naturligt att förstå när det skall göras och vad man behöver
leta fram för något kommando och hur det skall anropas ges ganska lätt
efter det.

MVH
Magnus