Föreläsning om Monotone

Richard Levitte levitte at stacken.kth.se
Mon Mar 28 22:21:18 CEST 2011

In message <alpine.DEB.0.99.1103281301080.25616 at ritsuko.cyberia.pseudohacker.net> on Mon, 28 Mar 2011 14:02:13 +0200 (CEST), psychad at pseudohacker.org said:

psychad> När jag kom till Stacken erbjöd jag mig många gånger att
psychad> hjälpa till och drifta servrar, men fick ständigt nej för jag
psychad> var inte tillräckligt socialt aktiv, jag fick svaret att man
psychad> ska komma varje torsdag under en lång tid för att få drifta
psychad> sakerna, så jag fortsatte med min driftkreativtet i andra
psychad> klubbar och på jobbet istället.

Det är sant att Stacken har varit tämligen meritokratiskt av sig
hittills, dvs man får visa på en viss närvaro, aktivitet och vilja mer
än att vara en aningen anonym röst som piper "jag vill drifta en
server".  Stacken har en historia, tro't eller ej, av att vara en rätt
så social förening.  Man lär känna varandra som människor, man lär
känna varandras kunskaper.

Men du har helt rätt i att ta upp problematiken kritiskt, för visst
finns det en hög ingångströskel för den nye om man faktiskt vill göra
något mer än logga in på en terminal...  själv har jag ingen koll på
terminalerna längre (använder egen laptop), men om det nu är så illa
som jag får höra tycker jag det är förvånande att någon som faktiskt
vill försöka få rätsida på det ska bli dissad, det känns rätt
onödigt.

psychad> Sen alla av oss tycker inte om att sitta och prata Solaris
psychad> varje torsdag, en del har helt andra projekt, idéer inom
psychad> ramverket "vad gör man med datorn när man inte spelar?".

Det är nog inte alla som pratar Solaris heller...  fast det lär nog
vara det bland rävarna som håller i de mest centrala servrarna.  Men i
övrigt så har det pratats om följande projekt i min närhet: GLFW
(hoppas jag stavade det rätt), monotone, OpenSSL, diverse foto-saker,
hur man bygger Debian-paket (Arla i det fall jag tänker på), diverse
AFS- och Kerberos-relaterade saker, ...  och det är ärligt talat ingen
som hindrar en från att ställa sig på ett bord och högt fråga om någon
vill prata obfuskerad C++ (sånt har gjorts...  ställa sig på ett bord
alltså, obfuskerad C++ var rent påhitt ;-)).

psychad> Det man borde göra är att så fort en ny medlem (oavsett
psychad> kompetens) vill drifta något är att låta dem göra det. Ifall
psychad> han är nybörjare så låt han drifta något enklare, t.ex.
psychad> arbetsstationer. Dunka in Ubuntu så kan man klaga_på/utbilda
psychad> honom i att han måste patcha datorn och få alla konton att
psychad> funka.

Det behövs en snabbutbildning i Kerberos och AFS...  det har i varje
fall jag upplevt som den största tröskeln.

psychad> Det är det vanliga: säkerhet vs. funktion, stabilitet vs.
psychad> progression, prestige vs. roligt, osv

Huvudet på spiken!

Richard Levitte   \ Nordingrågatan 20 \ levitte at stacken.kth.se
                   \ S-162 53 VÄLINGBY \ T: +46-708-26 53 44
                    \      SWEDEN       \
Procurator Odiosus Ex Infernis                -- poei at bofh.se
Member of the OpenSSL development team: http://www.openssl.org/
Member of the monotone development team: http://monotone.ca/