Re: Föreläsning om Monotone

psychad@pseudohacker.org psychad at pseudohacker.org
Mon Mar 28 14:02:13 CEST 2011

On Mon, 28 Mar 2011, Stefan Berggren wrote:

> Och vad hände med att planera andra events?
>>

> Sakerna du tar upp är vettiga, den höga aktiva medelåldern är som du
> säger en bidragande orsak till en del av problemet.
> Vad vi behöver är inte bara nya medlemamar, för det är lätt. Utan nya
> medlemamar som inte försvinner och blir inaktiva, medlammar som kommer
> på torsdagar och blir på sikt involverade i stackens verksamhet.
> Tipps på hur vi ska ändra den neråtgående trenden tas gärna imot.

Jag gillar Stacken, helt klart än av de bästa datorklubbarna i Stockholm.

När jag kom till Stacken erbjöd jag mig många gånger att hjälpa till och
drifta servrar, men fick ständigt nej för jag var inte tillräckligt
socialt aktiv, jag fick svaret att man ska komma varje torsdag under en
lång tid för att få drifta sakerna, så jag fortsatte med min
driftkreativtet i andra klubbar och på jobbet istället.

Jag bryr mig inte om shellkonto, jag har tillräckligt, samma med
medlemspriset, det är inga pengar direkt. Men jag är lat som en tekniker,
ifall någon skickar ett kort (eller efaktura) - "säg ja här, så drar vi x
kr från ditt konto och du fortsätter stödja stacken" är så mycket mer
effektivt än att jag själv ska hålla reda på detta, leta reda på hur jag
betalar, och min enda indikator är att jag inte kan logga in på ett shell
jag idag inte bryr mig om, som jag sen måste påminna någon person (som
inte har tid) att jag faktiskt betalat så aktivera mitt konto igen.

Jag var med och planerade events ett tag, och det var kul men jag har inte
haft tid eller motivation på sistone. Förut kunde jag inte komma på
torsdagar, nu kan jag det men jag vet inte var lokalen ligger, om jag får
vara där eller vad som händer där eller varför jag skulle dit när jag bara
kan gå hem och sätta mig vid min dator här. Sen alla av oss tycker inte om
att sitta och prata Solaris varje torsdag, en del har helt andra projekt,
idéer inom ramverket "vad gör man med datorn när man inte spelar?". En
annan sak som det led mycket av var att det alltid var så kassa stationer
att logga in på och det fanns inget man kunde eller fick göra åt saken.

Jag har gjort många datorpartyn i många varianter. Jag har varit i många
datorklubbar. Det jag märkt på sistone är att vissa scener dör och andra
uppstår. Demoscenen är riktigt död, för de får inte in något nytt blod och
de få som är kvar lämnar den för att den är riktigt otrevlig. Gamingscenen
är riktigt stor men mina kompisar som är gamers är inte intresserade av
lanpartyn, de är intresserade av WAN-partyn. Teamspeak och onlinegaming
har blivit så bra idag att de ser ingen vits att de ska träffas och spela,
och varför ska man ens försöka göra ett jippo och samla in dessa när
Webhallen gör de bästa eventen i norden? Hackerscenen verkar mest ha
blivit att folk har inget hackerspace eller så är jobbet tillräckligt
stimulerande. De kanske har skrivit på en NDA och all deras kunskap vi
kunde bytt med varann i ett forum (dvs torsdag på Stacken) är såld till
högstbjudande.

Det man borde göra är att så fort en ny medlem (oavsett kompetens) vill
drifta något är att låta dem göra det. Ifall han är nybörjare så låt han
drifta något enklare, t.ex. arbetsstationer. Dunka in Ubuntu så kan man
klaga_på/utbilda honom i att han måste patcha datorn och få alla konton
att funka.

Kreativiteten ligger oftast i okunskapen; och motivationen att driva
events och filantropiska projekt ligger ofta i att uppskattningen utav
dem, inte att vi sitter och "snackar" på en mejllista, som jag just gjort.

Det är det vanliga: säkerhet vs. funktion, stabilitet vs. progression,
prestige vs. roligt, osv

/Psychad - Alexander Koponen