Re: Arduino någon?

Ola Westin owe at knytt.se
Fri Aug 5 07:42:33 CEST 2011

2011/8/5 Thord Nilson <thordn at stacken.kth.se>:

> Jag har lekt lite med Arduino. För att få +-2us bör man använda nån av de
> inbyggda timrarna. (pwm) Det finns kod för att generera ett antal
> puls-utgångar för att styra RC-servon. (1-2 ms pulstid, tror upplösningen
> var 1 us)
>
> Det finns en utvecklingsmiljö som man bör ha, med den kan man ladda kod
> över rs232 och usb. Jag har inte kört ...Uno utan en lite äldre variant,
> ...2009

Jag har också meckat lite med 2009-modellen. Jag körde
Windowsvarianten av deras utvecklingsmiljö och den var löjligt enkel
att använda. Allt som har med programmering av kortet är färdigt så
man behöver bara bry sig om sitt eget program. Det går att kommunicera
med det egna programmet direkt via USB-porten så man slipper trassla
med serieportar
(http://arduino.cc/playground/Main/InterfacingWithHardware#Communication,
http://arduino.cc/playground/Interfacing/LinuxTTY).

/Ola