Arduino någon?

Thord Nilson thordn at stacken.kth.se
Fri Aug 5 00:05:57 CEST 2011

On Thu, 4 Aug 2011, Harald Barth wrote:

> Jag funderar att använda ett Arduinokort
> http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno för att generera sista
> steget av DCC signalen till Modelljärnvägen. Det finns redan ett
> program som gör rätt mycket av kodningen men det missbrukar en RS232
> port. Tyvärr så är RS232-donglar inte tillräckligt "riktiga" för detta
> (miss)bruk. Så man behöver nåt annat som sitter på USB och som inte är
> för dyrt. Det skall ha I/O pinnar och skall köra tillräckligt realtid
> för att pytsa ut en varierande rektangelvåg med +-2us noggrannhet.
>
> är det någon som redan har lekt med ett sådant kort och har lite
> [...]

Hej

Jag har lekt lite med Arduino. För att få +-2us bör man använda nån av de
inbyggda timrarna. (pwm) Det finns kod för att generera ett antal
puls-utgångar för att styra RC-servon. (1-2 ms pulstid, tror upplösningen
var 1 us)

Det finns en utvecklingsmiljö som man bör ha, med den kan man ladda kod
över rs232 och usb. Jag har inte kört ...Uno utan en lite äldre variant,
...2009

/Thord.