Arduino någon?

Harald Barth haba at kth.se
Thu Aug 4 23:09:21 CEST 2011

Jag funderar att använda ett Arduinokort
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno för att generera sista
steget av DCC signalen till Modelljärnvägen. Det finns redan ett
program som gör rätt mycket av kodningen men det missbrukar en RS232
port. Tyvärr så är RS232-donglar inte tillräckligt "riktiga" för detta
(miss)bruk. Så man behöver nåt annat som sitter på USB och som inte är
för dyrt. Det skall ha I/O pinnar och skall köra tillräckligt realtid
för att pytsa ut en varierande rektangelvåg med +-2us noggrannhet.

är det någon som redan har lekt med ett sådant kort och har lite
erfarenheter vad allt man måste ha i sin Linuxlaptop för att trycka
ner mjukvara till AVR:en som sitter på kortet? Den skall ju ha nån
slags bootloader så man får ner kod genom USB. Tänkte om man kunde ha
en brainstormingsession nån kväll efter att jag har skaffat kortet
ifråga (verka kosta runt SEK 250:- eller vet ni bättre?)

Om ni har andra förslag på motsvarande kort, låt höra. Kravet är att
kortet skall gå att programmera som det är.