Förnya stacken? [var:Re: Föreläsning om Monotone]

Noora Peura noora at knytt.se
Fri Apr 1 10:46:46 CEST 2011

Sätt er inte och vänta på att styrelsen ska göra något. Om ni som vill
genomföra en förändring samlas, pratar ihop er och kanske t.o.m. sätter
igång och gör sådant som inte kräver pengar från kassören så tror jag
inte att styrelsen protesterar. Och om saker och ting funkar som det
brukar tror jag att valberedningen bara blir glada om ni dessutom
nominerar er själva till nästa års styrelse.

För 10+ år sedan var vi några som gjorde en liknande manöver som det som
nu diskuteras (Stacken TNG hette det projektet). Jag satt i och för sig
redan i styrelsen och kunde därmed agera länk mellan TNG-gruppen och
styrelsen, men om jag minns rätt skedde de flesta diskussionerna i en
separat mail-lista och styrelsen var inte involverad mer än att vi höll
ett snabbt styrelsemöte under öppet hus för att anta något dussin nya
medlemmar på stubinen. Vid första bästa höstmöte kom flera av de andra i
TNG-gruppen med i styrelsen men det hade egentligen inte så mycket
betydelse för projektet.

TNG-projektet funkade till viss del, men vi lyckades aldrig lösa frågan
"vad kan Stacken erbjuda nya medlemmar". Trots storstädning i lokalen,
öppet hus och försök att ragga föreläsare och hitta på aktiviteter blev
bara enstaka av de nya medlemmarna aktiva i längden. Det är inte så
underligt egentligen, för det Stacken främst kunde erbjuda var en lokal
och vi som drev TNG-projektet visste knappt själva varför vi skulle
vilja hänga på Stacken rent fysiskt. Vi var nog mest där i samband med
möten. Jag var med på grillaftnar och åt på gulval, men själva lokalen
undvek jag gärna. Sedemera har många av oss som drev TNG tagit examen,
skaffat jobb och i vissa fall bildat familjer och har ännu mindre tid
och lust att hänga i en sunkig lokal vid KTH eller drifta ett dåligt
dokumenterat system där hjälp och instruktioner erhålles enklast genom
närvaro i den sagda sunkiga lokalen.

TNG misslyckades med att skapa kontinuitet och hitta folk som kunde
driva utvecklingen vidare när vi själva lämnade KTH. Själv iddes jag
aldrig sätta mig in i driften av Stacken mer än att jag kunde sätta
quota på konton (vilket jag hade lärt mig som sysadmin på NADA) eftersom
jag föredrar att följa skrivna instruktioner. Om Stacken ska bli en
levande förening som inte är beroende av enstaka nyckelpersoner som är
dom enda som kan systemen måste föreningen inbjuda till utveckling och
skapa kontinuitet i flödet av nya medlemmar och idéer.

Och framför allt: fixa till lokalen eller skippa kravet att man måste
vara i lokalen för att kunna komma igång och göra nytta för föreningen.
Jag har inte varit i den nuvarande lokalen men det låter som att den
knappt är i bättre skick än någon av de tidigare.

/Noora