Re: Förnya stacken?

psychad@pseudohacker.org psychad at pseudohacker.org
Fri Apr 1 10:41:44 CEST 2011

On Fri, 1 Apr 2011, Gabriel Kihlman wrote:

> Låter som du inte suttit i en styrelse någon gång. De har redan haft ett
> styrelsemöte på sin fria tid. Klart de är trötta. Bättre att säga till
> innan så att de kan sätta upp en punkt på sin agenda för diskussion.

Jag har suttit i styrelsen på Stacken. Det året (2006) var jag
projektansvarig för ett 3 dygns demoparty i gasquerna där vi inbjöd
studenter från flera länder att delta i programmeringstävlingar. Det kom
även programmerare från DICE för de hade "hört på stan" om det partyt.

Jag förstår att omständigheter, en lång dag, mycket i livet, "det är trots
allt ideellt" och sånt kan påverka ens motivation, speciellt om man "ska
städa" något och inte få betalt för det. Men frågan kom ju upp "vad är fel
med Stacken?" och eftersom jag har mycket erfarenhet av datorföreningar
och datorpartyn så kände jag att jag vet vad jag talar om.

Så jag vill inte på något sätt angripa/hacka på personligheter eller säga
att styrelsen gjort ett dåligt jobb. Jag vill inte väcka negativa känslor
hos någon av er, utan informera och pålysa mina iaktagelser.

Du har rätt att det är lätt och sitta och maila och jag kommer troligen
inte vara med och städa Stacken - luften har gått ur mig.

Men de som känner mig vet att jag är en eldsjäl och jag säger helt enkelt
vad det är som får en sån som jag att bli aktiv. Det absolut mest fiffiga
med progression är att man behöver inte göra det själv, man behöver bara
"step out of one's comfort zone". Stacken kan (om de bara vill) bjuda in
5-10st studenter, 19-20år gamla och låta de göra VAD DE VILL. Då kommer de
vända upp-och-ner på allt, ta in alla sina kompisar, osv.

Så alternativen är:

1. Låta allt förfalla
2. Att _själv_ driva igenom alla förändringar
3. Att delegera det till någon annan utan restriktioner

Jag tycker alla alternativ är helt ok, bara man senare vet varför:

1. Klubben blir av med lokalen
2. Man är trött av allt arbete
3. Lider att se på när alla traditioner försvinner och en ny generation
    tar över.

Mig kvittar det och ni ska känna er helt fria att såga mina kommentarer,
basha det, säga motsatsen osv. Jag tar inte åt mig, jag har fullt upp att
städa igenom nätverket i en annan förening i just nu, samtidigt som jag
planerar ett 5dygns lanparty i sommar i en tredje förening som jag är
ordförande i.

  -- Alexander Koponen