hjälp med UPS

Harald Barth haba at kth.se
Thu Mar 27 15:30:09 CET 2008

> [...]
> 35A och det vill han inte göra utan att ta in en elkonsult (vårt hus
> har 3fas 50A). Elbolaget vill inte säga till mig hur mycket kabeln
> till huset klarar utan hälsar att när vår elektriker gör en
> förfrågan på att säkra upp så ska deras nätdel svara ja eller nej,
> jag får inte prata med den delen för jag är inte elektrikern. Jag
> tänker att man kan säkra upp huset från 50A till 63A, då får ju
> varje fas 13A mer, och jag kan lätt ta ut 35A där jag tidigare tog
> 25A, men elektrikern är skum och pratar om att det blir jobbigt.

Tja, säkra upp huset kommer kosta och om du börjar dra mycket på säg
fas 3 så måste man kanske till och med lägga över andra saker från fas
tre till 1 och 2 eller så. Inte lätt att säga utan att ha tagit ett
helhetsgrepp och mätt upp hela huset. Om matningen till huset inte
klarar mer än 5A/fas så blir det klart jobbigt och då förstår jag
elektrikern som duckar.

> Både APC och Powerware säljer 3fas grejjer stora som kylskåp, apc
> från 10kVA, Powerware från 8kVA. APC blir lite billigare för de
> erbjuder rabatt. Jag har slutat bry mig om elen, jag vill ha 8kVA
> 1fas eller 3fas! Men alla andra vill bygga om huset. Så jag är fast
> i byråkratin nu.

Om du vill ha vettig batteritid så får du nog tänka "kylskåpstorlek".

> APC säljer en 1fas grej på 8kVA som får plats i rackskåp.

Med några sekunder batteritid?

> Jag funderar på att 1. ge upp 2. be nån tonåring sabotera
> anläggningen i helgen så jag får sparken 3. köpa samma maskin som
> förut 4. begrava allt.

Ha! Så lätt skall du väl inte få det ;)

De där trefas in maskinerna finns förresten i 2 sorter: trefas ut och
enfas (då 3ggr så mycket) ut. Det sistnämnda är inte så vanligt men
kan vara praktiskt eftersom man då inte allts behöver bry sig om
fasfördelning i sin datorhall.

> Det är vad som hänt..

Lider med dig. Du måste komma över nån dag och kolla på vår 550kVA
UPS:er.