Scrum lecture

Noora Peura noora at stacken.kth.se
Tue Mar 25 11:39:30 CET 2008

psychad at pseudohacker.org writes:

> SCRUM?!
>
> Har jag förstått det rätt att det kommer en föreläsning om SCRUM?
> (http://en.wikipedia.org/wiki/Scrum_%28development%29)
>
> aka "teknikerdödaren" ?

Vissa av oss bor i den verkliga världen, där scrum både används och
gör nytta. Det kan vara nyttigt för envar att få lite inblick i hur
folk arbetar på andra sidan Valhallavägen...

Om vi ska jämföra teknikerdödare så är avsaknaden av arbetsmetodik ett
mycket större hot än användandet av ett färdigt paket med metodik (typ
scrum), i alla fall om man är fler än en person i projektet och det
tar mer än ett par månader att genomföra det.

> (får jag komam och föreläsa om att rooten ur två är ett irrationellt
> tal? eller föreläsa om hur man skriver hello world i php?  Eller
> hålla ett brandtal för Microsoft?)

Matematik ligger kanske lite utanför Satckens sfär, och dessutom är
det sånt man fick lära sig på gymnasiet (till skillnad från php och
scrum).

Hello world i php är nog inte alla som kan, så det skulle säkert inte
vara helt fel. Om föreläsaren dessutom kunde peka på en php+html-mod
för emacs med fungerande indentering skulle jag garanterat dyka upp.

Brandtal för Microsoft är väl ungefär lika befogat som brandtal mot
scrum ;-)

/Noora