Scrum lecture

psychad@pseudohacker.org psychad at pseudohacker.org
Tue Mar 25 11:46:59 CET 2008

On Tue, 25 Mar 2008, Noora Peura wrote:

> Vissa av oss bor i den verkliga världen, där scrum både används och
> gör nytta. Det kan vara nyttigt för envar att få lite inblick i hur
> folk arbetar på andra sidan Valhallavägen...
>
> Om vi ska jämföra teknikerdödare så är avsaknaden av arbetsmetodik ett
> mycket större hot än användandet av ett färdigt paket med metodik (typ
> scrum), i alla fall om man är fler än en person i projektet och det
> tar mer än ett par månader att genomföra det.

Tja-a, jag har alltid jobbat själv.
Min referens var väl mer kompisar som sagt upp sig pga SCRUM.

> Matematik ligger kanske lite utanför Satckens sfär, och dessutom är
> det sånt man fick lära sig på gymnasiet (till skillnad från php och
> scrum).
>
> Hello world i php är nog inte alla som kan, så det skulle säkert inte
> vara helt fel.

<?php print("Hello World!\n); ?>

> Om föreläsaren dessutom kunde peka på en php+html-mod
> för emacs med fungerande indentering skulle jag garanterat dyka upp.

Kräv inte det omöjliga nu! :)
För övrigt finns det flera som använder PHP som shellscript!
Fast PHP-perversiteter kanske är offtopic

(oj oj, nu kommer en uppenbarelse... PHP = "PHP Has Pervesities" (och
ifall någon vill kan jag rapa upp många PHP-pervesioner på begäran! - men
i en ny tråd!))

> Brandtal för Microsoft är väl ungefär lika befogat som brandtal mot
> scrum ;-)

Chefen brukar säga att jag lever i min egen värld.

> /Noora

Ja, hälsningar till alla!

/Psychad