hjälp med UPS

psychad@pseudohacker.org psychad at pseudohacker.org
Tue Mar 18 15:55:38 CET 2008

Först och främst, TUSEN TACK för din hjälp, jag börjar fatta mer och mer.
Det är alltid jobbigt med saker som man inte gör ens en gång per år.

On Tue, 18 Mar 2008, Harald Barth wrote:

> Vi kör bara 3-fas. De är oftast stora som kylskåp eftersom de även
> innehåller batterierna. Själva UPS-modulen är inte större än en fet
> server (för 10KW alltså).

Skulle den få plats inuti ett rack? Jag har 3st 37U rack och vill gärna
att allt ska få plats inuti säg ett halvt rack.

> Du behöver nog en 7.5-8kVA. Det vor ju bra om det fanns 3-fas eftersom
> då räcker det med 3x 16A säkring som är mycket bättre för din
> elförsörning än 1x 32A som du annars behöver för 7.5kVA.

Fast APC säljer bara 3fas UPS:er _från_ 10kVA, från 65kkr, blä.

Fast det kanske blir så att det blir en 1fas 8kVA grej, med tjock kabel
och fet säkring, hur nu vårt hus komemr gilla det.

> Jag tror du får välja mellan följande 2 produkter:
>
> http://www.powerware.se/EMEA/UPS/9355_UPS.asp
>
> http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SUVT10KH2B4S&total_watts=8000

Men det är ju kylskåp båda två!

> Saker att fråga försäljaren:
>
> 1. Garantitid på batterier.
> 2. Effektivitet vid 50,80,100% last (ja, det brukar vara olika)
> 3. Vilken power-factor gäller siffrorna (0.9 betyder tex att 9kW motsv. 10kVA)
>
> På plats sedan skulle jag ansluta med handske på in- och utsidan och
> låta elektrikern kabla upp en extern bypass. Det är en låda med 3
> låsbara brytare och en instruktion att den som slår på externa
> bypassbryaten utan att UPS:en ligger i intern bypass kommer steglas.

Jo extern bypass låter bra.
Handske låter bra,
in- och utsidan av vad?

/Psychad