hjälp med UPS

Harald Barth haba at kth.se
Tue Mar 18 15:41:33 CET 2008

> Allt jag pratat hittills verkar vara 1-fas historier, det finns en
> 3-fas UPS men den är stor som ett kylskåp och det börjar på 10kVA -
> vad kör ni därborta?

Vi kör bara 3-fas. De är oftast stora som kylskåp eftersom de även
innehåller batterierna. Själva UPS-modulen är inte större än en fet
server (för 10KW alltså).

> APC säger att man ska max ligga på 80% för att datorn tar mer ström när den startar upp.

Om man startar upp EN stor datan, ja. Har man flera datan så startar
de ju inte precis synkroniserad.

Eftersom APC är jänkare så tycker de så klart att 63A enfas är bra. Det är liksom
så man levererar el därborta.

> Vad ni (Stacken, Harald) kan hjälpa mig med är att säga hur stor
> effekt jag borde skafa egentligen då jag ligger på (som jag sa) 14A
> i viloläge, min nuvarande matar ut 22A och den är tydligen bränd. Nu
> hade vi 5kVA men funderar på 6 el 8kVA och vi tycker/tror nog att
> 10kVA är på tok för mycket även för våra framtida behov.

Du behöver nog en 7.5-8kVA. Det vor ju bra om det fanns 3-fas eftersom
då räcker det med 3x 16A säkring som är mycket bättre för din
elförsörning än 1x 32A som du annars behöver för 7.5kVA.

> Jo jag med, och du har inte hört PowerWare:s säljare, jag fick
> huvudvärk av honom och sov 11h inatt och drömde om UPS:er bara för
> att han var så jobbig.

Det var ju synd. Hm. Undrar vem av säljarkåren vi pratad med, jag har
så dålig namnminne. Men om du skickar mig ett namn i ett privat email
så skall jag försöka matcha.

> ps: anledningen till APC-kärleken är 1. vi vet hur de funakr 2. de
> ger oss fet rabatt i nått slags trade-in-program

Jag tror du får välja mellan följande 2 produkter:

http://www.powerware.se/EMEA/UPS/9355_UPS.asp

http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SUVT10KH2B4S&total_watts=8000

Saker att fråga försäljaren:

1. Garantitid på batterier.
2. Effektivitet vid 50,80,100% last (ja, det brukar vara olika)
3. Vilken power-factor gäller siffrorna (0.9 betyder tex att 9kW motsv. 10kVA)

På plats sedan skulle jag ansluta med handske på in- och utsidan och
låta elektrikern kabla upp en extern bypass. Det är en låda med 3
låsbara brytare och en instruktion att den som slår på externa
bypassbryaten utan att UPS:en ligger i intern bypass kommer steglas.

Harald.