hjälp med UPS

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Mon Mar 3 16:51:12 CET 2008

Hej!

Köp en större UPS samt kolla batteri-statusen på den gamla och byt på den gamla
om det behövs. Lyft över merparten på den nya.

Jag skulle om möjligt dimensionera för att ha 1 timmes drift för förväntad
maxlast, och se till att maskinerna skjuter ned snyggt i tid innan strömmen
tar slut i UPSen. Alternativt om det är för dyrt så en kortare tid, men att det
kan innebära större risk att behöva klappa igång det igen.

(Som jämförelse kan jag berätta att jag i somras hade ett avbrott i Stocksund
som var lite över en timme... men min gamla och svagare UPS höll hela min
infrastruktur uppe utan problem. Så ja, den längden på avbrott förekommer nog
hos dig ibland.)

Häng inte mer än nödvändig infrastruktur på UPSen, dvs. precis bara det som
måste överleva avbråttet. I mitt fall innebär det server, ADSL-modem, samt
några atomur och GPS-klockor.

Glöm inte att ha headroom för framtida utbyggnad.
Glöm inte att kolla i de fina tabell-verken för levererad effekt och tid.
Glöm inte att ta hänsyn till att batterierna inte är lika fräscha hela tiden.
Fundera över om inte modernisering av serverparken kan ge dig mindre effekt att
hålla vid liv.

Jag antar att ni inte behöver ha en infrastruktur som behöver leva++, för då
skulle diselgenerator vara ett naturligt steg.

MVH
Magnus