Re: [brus] [Fwd: Maj-skämt?]

Didrik Madheden didrik at kth.se
Wed May 31 19:37:13 CEST 2006

On 5/31/06, Jonas Lund <whizzter at woorlic.org> wrote:
> Dom som börjar på KTH som ens vet vad linux är?
Ja. Iaf på D och säkert även E.

> Ok sanning med modifikation. Men kan du ärligt säga att alla som börjar
> på Data ens vet vad det är? Min gissning är att siffran är ca 30% på
> Media. Elektro och andra program antar jag ligger nånstans emellan. Att
> sedan faktiskt kunna använda ett *nix system, jmf med att känna till det
> ger oss troligen en ännu lägre andel.
Fast det är väl lite skillnad mellan att installera och administrera
ett linux-system och att logga in och använda det på en färdigconfad
burk? Och D- (och E-)teknologer tar INDA'n som ger iaf en liten
inblick i UNIX/Linux-världen. Och nånstans måste man väl också börja?

> Dessutom, skulle det bli kris på något sätt kan man väl alltid
> installera colinux?
Colinux tillåter knappast lågnivåkommunikation med t ex
parallellporten om man skulle behöva till t ex picprg. Dessutom är det
bra med erfarenhet av linux eftersom den genomsnittlige
elektroingenjören säkert kommer att stöta på det ett eller annat sätt
i sitt arbetsliv någon gång.

/Didrik Madheden

--
-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----