[brus] [Fwd: Maj-skämt?]

Harald Barth haba at pdc.kth.se
Mon Jun 5 09:22:52 CEST 2006

> Så enligt dig är man inte någon ingenjör om man inte kan plocka isär/ihop
> ett eget operativsystem från första molekylen till sista motorhuven?

Det har jag inte sagt. Läs igen, vrid inte orden i munnen på mig.
Jag har sagt att man skall _kunna_ öppna huven om man så behöver.
Dessutom pratar vi specifikt om de som går elektro.

> Jag slår upp ordet produktiv på nätet och kollar vad det betyder:
>
> produktiv produktivt produktiva adj. - som producerar (mycket)

Jag behöver inte höra sånt tjafs av dig.

> Så när jag tänker produktiv ingenjör så tänker jag inte en person som skall
> sitta och gulla med sitt OS hela dagarna och kunna konfa in IPStack på 100
> olika sätt.

Ingeniören i fråga har kanske skrivit sin egen IP-stack till sin
embeddade pryl. Då vill han/hon kolla om den gör rätt. Då är det lite
enklare att jämföra den med arbetsstationens IP-stack i ena fallet.

Om någon pillar med sitt OS hela dagen istället för att göra sitt jobb
är det fråga om projektledning, inte fråga om vilket OS det finns på
skrivbordet. Jag slår vad om att personen i så fall hittar saker att
pilla med sin Windows med.

> Jag tänker en person som skall kunna göra sitt jobb. Det finns
> inget som säger att ett system inte kan köras på Mac, *nix eller Windows och
> vara lika produktivt eller kontra-produktivt. Att säga att en ingenjör
> behöver kunna linux för att vara en ingejör är som att säga att en musiker
> måste kunna bygga ett piano för att kunna spela på det.

I motsats till andra delar av utbildningen så kommer någon som går elektro
att löpa mycket större risk att utsättas för själva pianobyggandet än
till exempel om man går kemi.

> Det finns en uns logik i att en dataingenjör bör veta hur man hanterar *nix
> - men som jag skrev innan - jag hoppas att han/hon kan programera C# eller
> Java bra mycket bättre än vad han/hon kan lattja runt med sitt OS- annars
> har jag ingen nytta av honom/henne.

Inga bootloaders skriva i Java eller C# än, eller?