[brus] [Fwd: Maj-skämt?]

Magnus Lindkvist nauir at hotmail.com
Mon Jun 5 03:20:02 CEST 2006

Så enligt dig är man inte någon ingenjör om man inte kan plocka isär/ihop
ett eget operativsystem från första molekylen till sista motorhuven?

Jag slår upp ordet produktiv på nätet och kollar vad det betyder:

produktiv produktivt produktiva adj. - som producerar (mycket)

Så när jag tänker produktiv ingenjör så tänker jag inte en person som skall
sitta och gulla med sitt OS hela dagarna och kunna konfa in IPStack på 100
olika sätt. Jag tänker en person som skall kunna göra sitt jobb. Det finns
inget som säger att ett system inte kan köras på Mac, *nix eller Windows och
vara lika produktivt eller kontra-produktivt. Att säga att en ingenjör
behöver kunna linux för att vara en ingejör är som att säga att en musiker
måste kunna bygga ett piano för att kunna spela på det.

Det finns en uns logik i att en dataingenjör bör veta hur man hanterar *nix
- men som jag skrev innan - jag hoppas att han/hon kan programera C# eller
Java bra mycket bättre än vad han/hon kan lattja runt med sitt OS- annars
har jag ingen nytta av honom/henne.

magnus