Re: Hårddiskkrasch på Thinkpad

nitro2k01 nitro2k01 at gmail.com
Wed Aug 16 23:19:18 CEST 2006

On 8/16/06, Thord Nilsson <thordn at stacken.kth.se> wrote:
> Står och tuggar säger du. Om disken varvar upp och sen står och tuggar
> så beror det oftast på att det redan har kommit damm på ytan som
> gör att den inte kan initiera sig. Dvs servo info och ev övrig info
> som diskcontrollern behöver kan ej läsas.
Tuggar var kanske fel ord. Framför allt så låter det som något, som
jag gissar är läsarmen, slår emot något annat. Det låter ungefär som
tick-tack*3 vid varje läsförsök, där BIOS försöker läsa från disken
6-7 gånger innan det ger upp och ger en felkod.
Jag kan också tillägga att jag tror att felet kan ha att göra med överhettning.

> Ibland kan man få igång en hängd disk genom att slå av och på strömmen
> till den. Detta hjälper endast ett begränsat antal gånger, så om det
> lyckas kör man backup på disken direkt, och försöker undvika att läsa den
> dåliga ytan så länge som möjligt (för att minska dammspridningen).
Slå av  på strömmen till den? Jag har prövat att ta ut disken och
sätta in den. räknas detta till det?

> Om disken inte vill varva upp så kan man knacka på den precis efter
> spänningstillslag tills man hör att den varvar upp.
Varvar upp gör den, det är först sen det inte händer något.

> Är det så att man tycker att datat på disken är värt ett 5-6 siffrigt
> belopp så gör man inget av ovanstående utan går direkt till ibas.
Datat har ett affektionellt värde för mig, medans jag är luspank.

/Didrik Madheden

--
-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
The blog of nitro2k01: <http://soundandcomplete.wordpress.com/>