Re: Hårddiskkrasch på Thinkpad

Thord Nilsson thordn at stacken.kth.se
Thu Aug 17 22:51:35 CEST 2006

On Wed, 16 Aug 2006, nitro2k01 wrote:

> Tuggar var kanske fel ord. Framför allt så låter det som något, som
> jag gissar är läsarmen, slår emot något annat. Det låter ungefär som
> tick-tack*3 vid varje läsförsök, där BIOS försöker läsa från disken
> 6-7 gånger innan det ger upp och ger en felkod.

Låter som den inte kan läsa servoinformationen på disken utan läsarmen
far in i ändstoppet. Det är inte bra.

> Jag kan också tillägga att jag tror att felet kan ha att göra med överhettning.

Blir den bra om du kyler ned datorn då? (se till att det inte blir kondens
bara)
I så fall har du tur, se till att du kan backa upp den innan den slutar
fungera i så fall.

> Slå av  på strömmen till den? Jag har prövat att ta ut disken och
> sätta in den. räknas detta till det?

Ja det räknas, stänga av datorn räknas oxo.

> Varvar upp gör den, det är först sen det inte händer något.

Ok, inte bra, uppvarvningsproblem är nästan alltid trasig elektronik
eller att huvidena fastnat på skivan, vilket man ev kan fixa själv.

/Thord.