Hårddiskkrasch på Thinkpad

Thord Nilsson thordn at stacken.kth.se
Wed Aug 16 22:19:43 CEST 2006

Hej!

On Wed, 16 Aug 2006, Didrik Madheden wrote:

> Jag har en Thinkpad som hårddisken nyligen kraschade på. (Står och
> "tuggar", och jag misstänker att läsarmen är trasig på något sätt)
> Varken BIOS eller linux vill kännas vid att någon disk skulle vara
> inkopplad.

Står och tuggar säger du. Om disken varvar upp och sen står och tuggar
så beror det oftast på att det redan har kommit damm på ytan som
gör att den inte kan initiera sig. Dvs servo info och ev övrig info
som diskcontrollern behöver kan ej läsas.

Ibland kan man få igång en hängd disk genom att slå av och på strömmen
till den. Detta hjälper endast ett begränsat antal gånger, så om det
lyckas kör man backup på disken direkt, och försöker undvika att läsa den
dåliga ytan så länge som möjligt (för att minska dammspridningen).

Är det controllerfel och man har en till identisk disk så kan man prova
att byta kontrollerkort med den fungerande disken.

Om disken inte vill varva upp så kan man knacka på den precis efter
spänningstillslag tills man hör att den varvar upp.

Är det så att man tycker att datat på disken är värt ett 5-6 siffrigt
belopp så gör man inget av ovanstående utan går direkt till ibas.

> Disken är en travelstar 2.5" (Tror jag) på 10.1 GB. Datan är från typ
> 1999. (Fick den gratis, bättre begagnad) Jag undrar två saker:
> 1) Finns det något budget-ibas för privatpersoner som kan läsa ut
> datat för mindre än 5-6-siffriga belopp? Eller skulle det vara
> praktisk möjligt att gå in och kolla själv, utan att paja disken
> såpass mycket så att det går att läsa ut datat fort som tusan om jag
> kan lokalisera felet? Hur snabbt förstör dammet i luften ytan?

bugdet ibas: dd-rescue kan man prova ifall man får igång disken.
Annars tror jag inte på att gå in och kolla själv, iallafall inte om
man vill kunna läsa ut nåt data sen. Det enda som möjligen går att laga
där inne är om läs-förförstärkaren pajjat.

> 2) Råkar någon ha en passande ersättningsdisk liggandes som inte används?
>
> /Didrik Madheden
>
> --

/Thord.