Hårddiskkrasch på Thinkpad

Didrik Madheden didrik at kth.se
Wed Aug 16 18:19:16 CEST 2006

Jag har en Thinkpad som hårddisken nyligen kraschade på. (Står och
"tuggar", och jag misstänker att läsarmen är trasig på något sätt)
Varken BIOS eller linux vill kännas vid att någon disk skulle vara
inkopplad.
Disken är en travelstar 2.5" (Tror jag) på 10.1 GB. Datan är från typ
1999. (Fick den gratis, bättre begagnad) Jag undrar två saker:
1) Finns det något budget-ibas för privatpersoner som kan läsa ut
datat för mindre än 5-6-siffriga belopp? Eller skulle det vara
praktisk möjligt att gå in och kolla själv, utan att paja disken
såpass mycket så att det går att läsa ut datat fort som tusan om jag
kan lokalisera felet? Hur snabbt förstör dammet i luften ytan?
2) Råkar någon ha en passande ersättningsdisk liggandes som inte används?

/Didrik Madheden

--
-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
The blog of nitro2k01: <http://soundandcomplete.wordpress.com/>