Web-statistik

kuuse@redantigua.com kuuse at redantigua.com
Wed May 25 16:07:54 CEST 2011

> Seconded. Jag blir involverad.

Jag blir också involverad. Varning för *mycket* OT som följer.

> Desto mer man kontrollerar, desto mindre identifierar sig gemene man med
> sitt arbete. Man kan väl inte behandla vuxna som barn?

Nej, det kan man nog inte. Inte ens med skälet "övervakning" i stället för
"blockering" som svepskäl.
Enda undantaget är väl när vuxna verkligen agerar som barn.
Jag fick i uppdrag att filtrera webb-trafiken för ledamöterna (läs
"barnen") i Guatemalas kongress, eftersom det misstänktes att kongressens
inkommande webbtrafik var av tvivelaktig härkomst.
Squid + DansGuardian (vars senaste release kom 2009, så det är nog inte
den mest uppdaterade implementationen som erbjuds idag) fungerade bra som
*blockerande* filter för dessa barn, eh... ledamöter. Eftersom man ville
ha statisitik angående vem som gjorde vad, blev det en icke-transparent
proxy med dito auth. Oj, så mycket porr-loggar det blev!

> Sid not: Jag har bott nio år i Spanien och detta land har inte kommit
> speciellt långt från sin faschistiska  historia.
> Varken dess demokratiska system eller företagsvärlden.

Med dryga tio år i Guatemala, och numera fem i Spanien, kan jag bara hålla
med om att Spanien har kvar sin pyramid-liknande hierarki både i samhället
men framförallt i företagen, och om man vill göra en tidsresa till spanska
feudala system, kan man resa till Centralamerika, där anställda är livegna
och företagare halv- eller helgudar, som skall lydas, punkt slut.

> Skräckscenario (och fruktansvärt lite produktivt):
> Mellan 9-17 är de anställda som zombies med för var och en minst två
> kontrollanter som ser till att de gör sitt jobb.
> Kl 17.00 ringer klockan utringning och alla anställda återställs
> plötsligt till livs levande, kreativa och inlevelse fulla individer.
> Inte konstigt att alla hatar att jobba i Spanien.

Spanjorer är väldigt kreativa, helt klart. Om man nu vill vara lite bitsk,
så är kanske en bidragande anledning till att dom är zombies klockan 09:00
den att de är ute till klockan 03:00 och har trevligt?

> Detta lämnades väl för ett bra tag sen i Sverige när vi tog klivet ur
> industrialismens vagga?

Frågan kvarstår (jag har inget svar): Hur skulle man kunna skapa en
produktiv och kreativ, icke övervakande arbetsmiljö, utan att man går i
väggen (något som vi svenskar tyvärr är mycket bättre på än spanjorer)?

Tror tyvärr att Squid inte kan hjälpa oss där.

> Ursäktar mig för att detta inte  har något alls att göra med listans
> huvudämne men det kan vara intressant iaf.

Ursäktar likaledes all denna OT. Skall ej upprepas. Inte ofta, åtminstone.

> Ps. Kommer hem snart!!!!
>
> Mattias

Kommer nog inte "hem" snart. "Hem" är nog Madrid numera...

MVH,
Johan