Något helt annat

Mans Nilsson mansaxel at besserwisser.org
Fri Nov 26 10:29:50 CET 2010

Subject: Re: Något helt annat Date: Thu, Nov 25, 2010 at 06:57:20PM +0100 Quoting Jörgen Städje (jorgen at qedata.se):

> Amatörradion är nu för tiden inne i någon slags brytningstid, där den
> gamla "hederliga" sändaramatören har fått ge vika för datoramatören. Det
> finns tyvärr inte mycket kvar av CQ CQ CQ eftersom kortvågen idag kan
> betraktas som mer eller mindre död. Tråkigt nog. Det är naturligtvis
> Internets fel.

Jag blir inte sändaramatör förrän jag kan få callsign SAQ.

> De som finns kvar ägnar sig åt smalbandig digital radio och trådlösa
> nät. Det beror ju helt på vartåt ditt intresse ligger, förståss.
>
> Tekniska Museets radioklubb är eventuellt fortfarande aktiv. Därom vet
> jag intet. Jag hoppas att apparaturen fortfarande finns kvar, men i
> ärlighetens namn ska jag säga att det var väldigt länge sedan jag kollade.

Den var igång (som i att shack-dörren var öppen och det satt en farbror
av typen "Har callsign" vid pulpeten) för ett par veckor sen.

--
Måns Nilsson     primary/secondary/besserwisser/machina
MN-1334-RIPE                             +46 705 989668