OpenBSD FW/Wifi AP HW

peter h peter at hk.ipsec.se
Fri Apr 24 08:37:16 CEST 2009

On Thursday 23 April 2009 14.58, Joakim Aronius wrote:
> Hej,
>
> Jag har länge funderat på att skaffa en ny liten burk som firewall och Wifi AP. Har tidigare mest kollat på Soekris. Kraven är väll typ som följer:
>
> - Minst 3 nätv interface
> - Mini PCI för Wifi
> - CF (inte hårddisk)
> - Ska klara full OpenBSD installation (inget meck med hackade NASar med begränsad disk.)
> - Serieport för console
> - Gärna USB för Tellstick..

Jag kör sedan ett halvår alix från icd.se
Jag köpte ett kit med kort m/3NIC, låda och power för 2500skr.
http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_175_179_182&products_id=920&zenid=ea83090cfbe8a77ded61ef8fd1c9a2c2

bootar med pxa, så jag kunde nätboota och köra freebsd's installation direkt.
Antar att open går ännu bättre :-)

Ett problem har diskuterats, USB controllern är knäpp och det gillar inte freebsd därför köpte
jag kortet utan usb.

Se min tidigare postning om detta kort på just bus-listan.

> Soekris 5501 verkar klart intressant men jag skulle helst vilja ha något lite billigare. (om det finns..)
>
> Har ni några bra tipps?
>
> /Joakim

        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )