Borta från nätet ett tag...

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Tue Sep 23 18:12:18 CEST 2008

tis 2008-09-23 klockan 17:47 +0200 skrev G Hasse:
> On Tue, Sep 23, 2008 at 04:54:15PM +0200, Artur Grabowski wrote:

> Så vad du menar är altså att om man startar om ibland så tyder
> det på bättre systemadministration än om man inte behöver
> detta? [...]

> Vad är då den optimala ombootfrekvensen?

Det beror naturligtvis på många parametrar, kanske främst val av
operativsystem.  Vad gäller hårdvara och el är det ju som du säger, en
omboot är ett tecken på att något är trasigt.  Operativsystem däremot
behöver inte såna tecken -- vi vet redan att de är trasiga!

Kör man t ex Windows så bör man köra windows update åtmindstone ett par
gånger per dag, och boota om när den tycker den vill det.

Jag kör ubuntu på en arbetsstation och följer ungefär samma princip där,
jag bootar om när det kommer ny kärna (eftersom det är en laptop så
stänger jag faktiskt av ibland också).

På en server med någon form av BSD, som ju är vad den här listan handlar
om, ligger motsvarande lämpliga uppdateringsfrekvens lite lägre, för min
del räcker det nog med två till fem gånger per år.  Kör man en särskillt
utsatt server så bör man hålla koll på vad som comittas i den branch man
kör och uppdatera när det behövs.

Principen "if it ain't broke, don't fix it" gäller lika lite på internet
som det gäller som argument för att inte köpa hemförsäkring eftersom
huset inte har brunnit ned än ...  :-)

--
Rasmus Kaj <kaj at kth.se>