FreeBSD 10Gbit =?sv_SE.UTF-8?Q?n=E4tverksk?= =?sv_SE.UTF-8?Q?ort?=

Janne Johansson jj at it.su.se
Fri Oct 31 09:26:51 CET 2008

Anders Magnusson wrote:
> Jag använde Intel 10GbE när jag slog världsrekorden, det var under
> NetBSD dock.
> Dom funkar hyfsat bra om man inte behöver raketprestanda.
---8<---
> Märk väl att både FreeBSD och OpenBSD har rätt så lusiga prestanda med 10G,
> iaf FreeBSD 7 gör fortfarande datakopieringar vid sändning vilket slår
> ihjäl sändaren.
> Det kan hända att OpenBSD har plockat in page-loaning-grejerna från
> NetBSD på sista åren

Nej, jag tror att man inte får särskilt hög fart på nåt 10G-kort på
OpenBSD heller, däremot kanske det är ett krav att kunna ansluta sin
burk mot ett 10G-nät, vare sig man maxar ut bussen eller inte.

Jag är inte vansinnigt uppdaterad på nätsidan av Open, men det senaste
jag hörde när de första 10GE-driversarna dök upp var att det toppade
runt 1.5Gbit eller så på de första korten.