3G USB modem och FreeBSD 7.0?

Fredrik Lindberg fli at shapeshifter.se
Sat May 3 12:46:15 CEST 2008

Kenta Berggren wrote:

> Hej
> Jag har med bl.a. Fredriks hjälp fått en ppp.conf som klara av
> Telenor+Telia+Hi3G, kvar är Tele2
> MEN det fattas en viktig sak och det är att sätta APN med kommandot
> AT+CGDCONT.
> t.ex. AT+CGDCONT=1,,"internet.telenor.se"
> Hur man fixat ett sådan anrop från ppp.conf vet jag inte.
> Olika APN verkar har olika farter, men det måste jag testa ut.
> Det verkar som om jag inte får samma fart i BSD som i XP med samma dator
> och modem.
> FreeBSD verkar inte få upp farten riktig.
> [...]

Jag kollade upp ppp.conf och cgdcont (jag visst väl att jag hade gjort
det förr), du slänger helt enkelt in det på lämpligt ställe i
dial-strängen (set dial)

T.ex.
AT+CGDCONT=1,,\\\"internet.telenor.se\\\" OK

Men som jag skrev privat till dig, enheten sparar PDP contexts skapade
med AT+CGDCONT, så har man väl gjort AT+CGDCONT en gång så ska
samma konfiguration finnas sparad (alltså kan man sätta det en gång
med ett terminal-program).

Fredrik