PPP och GPRS

Jon Otterholm jon.otterholm at ide.resurscentrum.se
Tue Feb 12 22:05:46 CET 2008

Anders Trobäck wrote:
> Hej!
>
> Försöker använda min telefon (SE w810i) som ett GPRS modem via USB till
> min burk som kör FreeBSD-7 men jag lyckas inte få den att koppla upp!
>
> Är det någon här som har några bra tips om det hela eller kanske till
> och med en ppp.conf?
>
> Har Telenor som leverantör och jag ringde dit men de hade ingen aning
> (ljög och sa att jag körde Linux bara för att inte skrämma dem):-)
>
> \\anders

Hej.

Kör Telia 3g med följande profil i ppp.conf:

3g:
  set device /dev/cuaU0
  set speed 460800
  set ifaddr 10.0.0.1/0 10.0.0.2/0 255.255.255.0 0.0.0.0
  add default HISADDR
  enable dns
  gprs becase
  set phone "*99***1#"
  set timeout 0          # Disable timeout
  set dial "ABORT BUSY ABORT NO\\sCARRIER TIMEOUT 5 \
	   \"\" ATZ OK-ATZ-OK ATE1Q0s7=60 OK \\dATDT\\T TIMEOUT 40 \ CONNECT"

Vet inte om det fungerar hos telenor men det kanske finns lite ledtrådar
där i alla fall. Vet dock inte om det fungerar med HSDPA (Turbo 3g). Om
någon har en verifierad config för HSDPA så tar jag gärna del av den... :-)

//Jon