Asterisk

Robert Malmgren rom at romab.com
Tue Feb 13 12:18:24 CET 2007

Jon Otterholm wrote:
> Hej.
>
> Vi skall ta tag i telefonin och funderar på att köra någon form av
> Asterisk-lösning för detta. Det verkar som om de flesta färdiga
> lösningarna kör någon form av Linux med lite grafiska verktyg för
> administration. Själv så åker jag helst FreeBSD.
>
> Jag har inte tid att koda upp nått adminverktyg för detta utan söker
> något som är relativt komplet med de vanligaste funktionerna som man
> behöver för användare och växeltelefonister.
>
> Är det någon här som har erfarenhet av Asterisk i kombination med FreeBSD?

Kolla in om du kan hitta något om den tutorial som gavs på 2006 års
EuroBSDCon om VoIP och FreeBSD.

Snubben som har http://www.willystudios.com/, Massimiliano Stucchi, är
en halvstor (nåja) Italiensk telco i norra italien som baserar alla sina
tjänster på FreeBSD och Asterisk. Snacka med honom, så kanske han kan
komma med pekare på mer info eller dela med sig av erfarenheter. Inte
minst vad man skall tänka på i hårsvaruväg (I/O-kort, etc).

> Vad rekomenderar ni? AsteriskNow? Wisper?
> Tacksam för all input jag kan få.

--r