Asterisk

Martin Berglund martin.berglund at gamlavagen.com
Tue Feb 13 12:30:33 CET 2007

Jon Otterholm wrote:
> Hej.
>
> Vi skall ta tag i telefonin och funderar på att köra någon form av
> Asterisk-lösning för detta. Det verkar som om de flesta färdiga
> lösningarna kör någon form av Linux med lite grafiska verktyg för
> administration. Själv så åker jag helst FreeBSD.
>
> Jag har inte tid att koda upp nått adminverktyg för detta utan söker
> något som är relativt komplet med de vanligaste funktionerna som man
> behöver för användare och växeltelefonister.
>
> Är det någon här som har erfarenhet av Asterisk i kombination med FreeBSD?
>
> Vad rekomenderar ni? AsteriskNow? Wisper?
> [...]
Jag har precis installerat en Asterisk-server med Digiums färdiga dist,
AsteriskNow (iof Linux). Det var bara att stoppa i skivan klicka nästa,
nästa, nästa, klart. Sen var det bara att konfigurera via ett
webbgränssnitt. Mycket smidigt.

Den uppdaterar sig själv via internet med hjälp av rPath (tror jag att
den heter).

Jag har ett TDM400P med två stycken FXO-moduler för att gå ut via PSTN
som jag ska byta mot ett E1-kort när jag testat klart.

Jag har köpt lite telefoner som jag håller på att testa mot Asterisk och
som fungerar bra, men jag har inte hunnit testa alla funktioner ännu:

Grandstream GXP2000
Siemens Gigaset S450IP
D-Link DVG-2001S (1-port FXS VoIP TA)

Sen har jag provat mjukvarutelefonerna Ekiga och SjPhone.

Detta är inget svar på din fråga, men är det något du undrar över
gällande telefonerna eller hårdvaran hjälper jag gärna till med det jag kan.