Att hålla systemet uppdaterat.

peter h peter at hk.ipsec.se
Mon Aug 27 02:25:54 CEST 2007

On Sunday 26 August 2007 20.32, Roger Boge wrote:
> [...]
> Har några äldre system som kör FreeBSD 4.9 och nu när dom är obsoleta och
> det inte lägre finns någon PORTS och dom inte går att hålla så uppgraderade
> längre så slog det mig att det här kommer hända om och om igen ju längre
> tiden löper. Så min fråga är.
>
> Hur håller ni Er uppdaterade?
>
> Det finns väll flera läger. En del säger att man inte ska uppdatera ett
> paket såvida det inte är trasigt/har en säkerhetsrisk. Medan andra
> förespråkar uppdatera så fort det finns nytt stabilt.
>
> Hur gör ni med Era paket och hur gör ni med själva systemet som sådant?

De få system jag kör som är "nåbara" använder endast några få appar ( bind, sendmail t.ex.)
och dessa uppdaterar jag från "leverantören", och bygger själv.

Har tom en 4.7 maskin i drift, och sover inte dåligt för det.

Ports är praktiskt för t.ex. en desktop maskin, men för en driftsmaskin
som skall fungera länge vill jag ha full kontroll ( och inte
bli beroende av t.ex. ports fungerar)

> Med vänliga hälsningar,
>
> Roger
>
> ps.
> Att uppdatera eller inte uppdatera, det är frågan ;-)
Ja, men endast det som behöver uppdateras.

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )