Re: Höstrusk: UPS i NetBSD

Anders Lindgren ali at df.lth.se
Sun Oct 29 16:42:31 CET 2006

On Wed, 25 Oct 2006, Johan Larsson wrote:

> APC UPS och sedan köra apcupsd tycker jag är ett vettigt alternativ.

Mjo det är nog APC jag kollat mest på tidigare; visste bara inte vad som
stöddes i NetBSD precis. Finns en bunte SWEEX som är betydligt
billigare/effekt, och de stödjer ju typ samma standarder. Svårt att
jämföra vilka som klarar mest på batteri dock. SWEEX ger mig så dåliga
vibbar efter att ha sett vilken budgetware deras kortläsare och BT-donglar
är... :o)

[klipp]

> Ta och köp en effektmätare på clas i sjön och mät, det är absolut enklaste
> sättet för dig att dimensionera.

Precis så jag också resonerade. Resultatet var lite intressanta faktiskt.
Toppnoteringar (spikarna inträffade oftast vid start/boot):

"LAN" (ADSL-modem, AP, Switch & U10):  50W
Firewall (Sparc Classic):              15W :-)
AMD64X2-4400+ med två diskar:         165W
21" Trinitron:                        120W
20" Sunskärm:                          70W
Lira battlefield 2 Special Forces:    +60W :-)

Med allting utom sunskärmen igång (dvs "normalbruk") så stabiliserade sig
användningen kring 310W. Spelar man något lite tyngre som BF2 så hamnar
man uppemot 420W. En APC CS 650VA på 400W hade alltså i princip kunnat
*kallstarta* allting jag normalt har igång samtidigt. Fast då håller den
inte många minuter -- de 2,4min som står angivna förmodar jag avser full
last på 400W, och man vill väl iaf inte maxa UPSen. Dock; 1 sådan UPS
borde täcka i stort sett hela mitt nät, och med 2st borde man kunna få ut
ett antal minuter med lite jämn fördelning.

> Och vadå på landet, jag tror inte kistaborna håller med dig om att det är
> stabilare i stan ;)

Nää, de har gått lite väl långt i sin strävan att apa efter Silicon Valley
just där ute verkar det som. ;-)

/ali:)