Re: Höstrusk: UPS i NetBSD

Johan Larsson johan at ludd.ltu.se
Wed Oct 25 09:24:08 CEST 2006

APC UPS och sedan köra apcupsd tycker jag är ett vettigt alternativ.

Storleken på UPS är svår att säga något om innan du mäter upp vad dina
servrar drar.

Men jag har själv 2 stycken APC BACK-UPS CS 500 (
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010032967) hemma. På dessa
sitter det 2 datorer vardera, plus att den ena också har en 20" LCD-skärm
inkopplad. De klarar ca 15 min avbrott. Dessutom kan du se till så att dina
servrar stängs ner snyggt när det börjar bli ont om tid, apcupsd kan också
göra det genom att köra klient/server (så du får ha nätet på ups också ;)

Ta och köp en effektmätare på clas i sjön och mät, det är absolut enklaste
sättet för dig att dimensionera.

Och vadå på landet, jag tror inte kistaborna håller med dig om att det är
stabilare i stan ;)

  Johan*<http://unix.derkeiler.com/Newsgroups/comp.unix.solaris/2004-02/1236.html>
*

On 10/24/06, Anders Lindgren <ali at df.lth.se> wrote:

>    Mjaha.. De har börjat varna om årest första omgång riktiga höststormar
> på radion nu, vilket ju föranleder frågan om vilken UPS man bör
> införskaffa för hemmabruk. :-)
>
>    Någon som har erfarenhet? Nånting som orkar dra runt en 2-3 datorer[0]
> (varav endast en har skärm) i några minuter (tja ju längre desto bättre
> förstås men..) -- inget fläskigt, bara något vettigt för hemmabruk till
> så lågt pris som möjligt. Utan att få ren skit vill säga.
>
>    Det verkar vara rätt stor prisskillnad på olika märken som på pappret
> har samma Ah-tal och liknande max-effekt. Är det fantasisiffror på de
> [...]

  regards
  Johan