ADSL + brandvägg nätdesign

Johan Allard johan at allard.nu
Sun Nov 26 20:26:27 CET 2006

Hej,

Jag sitter hemma med ett ADSL modem och en OpenBSD brandvägg. Min ISP
kör PPPoE som vanligtvis är terminerat på ADSL modemet. Jag har länge
velat brygga ADSL modemet och terminera PPPoE anslutningen på min
brandvägg istället så jag får den publika ip adressen där och full
kontroll på trafiken och mycket enklare att göra den NATningen som
jag vill göra osv. För ett par veckor sen så fick jag tummen ur och
har kört så sen dess. Direkt så började jag få problem med
ramstorlekar och fick hålla på och leka med max-mss inställningar i
pf och MTU inställningar på nätverkskortet. Oavsett inställningar så
känns det ändå som om jag fick högre hastighet på nätet innan, fast
jag har inte mätt ännu.

Vilket är den optimala konfigurationen av ADSL anslutningar? Vad kör
ni och hur har ni ställt in det?

//johan